fase 4 : AANMELDING

Lees verder

Fase 4

Aanmelding en inplannen

De bewoners van de gekozen wijk zijn goed op de hoogte van het renovatieproject. Maar om de uiteindelijke renovatie te kunnen plannen, moet de pijl ook in de andere richting wijzen. Het wijkwerfteam moet de specifieke bewonerssituaties en de kenmerken van de woningen in de wijk leren kennen. Tegelijk wil je mensen bevestigen in hun juiste keuze om zich aan te melden voor het wijkrenovatietraject. Plan daarom een huisbezoek van de renovatiebegeleider bij iedereen die dat wenst.

Plan een persoonlijk bezoek om bewoners en hun woning te leren kennen.

Hoe bekom je dan die inzichten over de bewonerssituaties en woningen? En hoe bewerkstellig je tegelijk het vertrouwen in de renovatiebegeleider en het proces? Plan huisbezoeken van de renovatiebegeleider bij elke bewoner die dat wenst. Zo bestendig je vertrouwen in het wijkrenovatietraject. De renovatiebegeleider is lid van het wijkwerfteam en is in feite een energieadviseur die de bewoners zal begeleiden in het uitwerken van een technisch renovatieadvies en lader bij de beoordeling van de offerte.

De wijkbewoners kunnen zich na de publieksvoorstelling aanmelden voor een huisbezoek. Dat huisbezoek zal worden uitgevoerd door de renovatiebegeleider.

Zoek samen met de renovatiebegeleider mogelijke tijdsmomenten en hou deze in de eigen agenda alvast vrij. Vul tegelijk met de agenda van de renovatiebegeleider, ook alle contactgegevens in het CRM-systeem aan.

Nadat bewoners zich hebben aangemeld, zoek je contact met hen om een effectief huisbezoek te plannen. Geef hen bij het vastleggen van de afspraak al mee welke informatie ze op voorhand mogen opzoeken en klaarleggen. Stel tijdens het vastleggen van de afspraak ook alvast nuttige steekvragen. Zo verloopt het huisbezoek zo vlot mogelijk.

Plaats een update over de geplande huisbezoeken op de website en op sociale media. Volg de reacties en vragen die hierop komen goed op. Zo kun je misschien meer huisbezoeken inplannen én goed laten verlopen.

Om zoveel mogelijk mensen aan te moedigen een huisbezoek aan te vragen, kun je verschillende acties ondernemen.

Deel bijvoorbeeld ‘IK DOE MEE’ bordjes of affiches uit die mensen aan hun raam kunnen plakken.

Of maak er een soort wedstrijd van: ‘de eerste x-aantal deelnemers maken kans op‘.

Speel wat in op het groepsgebeuren in de wijk. Wanneer je buurman meedoet is de drempel nu eenmaal lager om zelf ook eens te luisteren wat die hele wijkrenovatie nu net voor jou kan betekenen.  

Communiceer heel empathisch en spreek de ontvanger in elke communicatie persoonlijk aan. Maak zichtbaar wie of op zijn minst hoeveel bewoners zich al hebben aangemeld voor een huisbezoek. Vraag bij contact ook kort door op de specifieke bewonerssituatie en de drijfveren waarom de bewoners zich aanmelden voor een huisbezoek.

Hanteer korte termijnen tussen het aanmelden, inplannen en uitvoeren van de huisbezoeken. 

  • Hoeveel aanwezigen op de publieksvoorstelling hebben zich aangemeld voor een afspraak?
  • Wat zijn de drijfveren die bewoners aanhalen voor hun aanmelding?
  • Een CRM-systeem voor registratie van aanmeldingen en inplannen van afspraken.

Alle fasen voor een wijkrenovatie
in één videocursus

Meteen naar de volledige videocursus