fase 5 : HUISBEZOEKEN
Lees verderFase 5
Hoe de woningen en hun bewoners leren kennen?
De afspraken om langs te gaan bij de bewoners liggen vast en de gesprekken zijn voorbereid. De renovatiebegeleider kan nu effectief op huisbezoek gaan bij de bewoners. Tijdens zo’n huisbezoek wil je de kennis over de bewoners zelf en over hun woning verdiepen. Op die manier kun je concrete oplossingen voor hun situatie voorleggen.
Tegelijk creëer je met een huisbezoek een vertrouwensband met de bewoners. Door persoonlijk in gesprek te gaan geef je ze het gevoel dat ze vrijuit hun vragen, onduidelijkheden, motivatie, mogelijkheden en knelpunten kunnen uitspreken.
Maak met het wijkwerfteam een protocol of draaiboek op voor tijdens het huisbezoek. Neem dit door met de renovatiebegeleider.
Tijdens het huisbezoek neem je kennis van alle relevante technische en geometrische kenmerken van de woning. Bespreek ook met de bewoners wat voor hen de drijfveren en barrières zijn om deel te nemen aan de wijkrenovatie. Luister actief naar hen en speel in op hun vragen en noden.
Geef de bewoners na afloop van het gesprek een feedbackformulier mee om het huisbezoek te evalueren.
Plaats een update op de website en sociale mediakanalen. Volg alle reacties en vragen hierop goed op. Zo kun je aan de hand van ervaringen van bewoners volgende huisbezoeken eventueel bijschaven.
Bij een huisbezoek krijgen de bewoners advies aan huis en moeten ze dus geen verplaatsing doen. Dat kan de drempel tot deelname alvast wat verlagen.
Spreek bewoners heel empathisch en persoonlijk aan in elke communicatie. Geef hen mee dat het wijkwerfteam zich bewust is van eventuele drempels en dat jullie deze graag helpen oplossen.
Gebruik vooral simpele boodschappen over besparingen op energiefacturen, comfortwinst, en een hogere woningwaarde. Beperk het technisch jargon tot het absolute minimum.
Presenteer een comfortabele en energiezuinige woning consequent als normaal en niet de uitzondering.
Speel in op de specifieke bewonerssituatie en de kansen die daaruit voortvloeien (net een woning gekocht, afbetaalde lening, doorkijk naar levenslang wonen, enz.)
- Welke evaluatie geven de bewoners aan onze aanpak van het huisbezoek?
- Welke evaluatie geven de bewoners aan de renovatieleider?
- Wat zijn de veelgestelde vragen? Hoe kunnen we hierop anticiperen?
- Welke drempels zien we terugkomen in de respons van bewoners? En welke respons krijgen we op onze voorgestelde oplossingen?
- Hoe verhoudt de werkelijke arbeidsprestatie zich tegenover het begrootte aantal werkuren voor de huisbezoeken?
- Een uitgewerkt script voor de huisbezoeken.
- Checklists voor het uitvoeren van de huisbezoeken en stellen van de juiste (feedback)vragen.