fase 2 : PROMOTIE
Lees verderFase 2
Hoe je wijkrenovatietraject positief onder de aandacht brengen?
Je hebt een wijk geselecteerd. Het wijkwerfteam is er klaar voor en het komt er nu op aan de wijkrenovatie aan te kondigen. Maar hoe breng je het wijkrenovatietraject onder de positieve aandacht van de bewoners? Voer promotie rond de wijkrenovatie op zo’n manier dat je de buurtbewoners prikkelt om deel te nemen aan het proces.
Je kan een ijzersterk wijkrenovatietraject uitwerken, maar als de bewoners dat niet weten, ben je er niets mee.
Het is belangrijk om de buurtbewoners op de hoogte te stellen van de wijkrenovatie. Dat doe je met een doeltreffende promotie voor je traject. Hoe trek je de aandacht bij een groot bereik van bewoners? Hoe overtuig je mensen om aan te sluiten op een evenement of digitale communicatiekanalen? En vooral: hoe doe je dat op een positieve manier?
Lanceer het wijkrenovatietraject via publieke bekendmaking in de wijk zelf. Zorg dat het traject fysiek zichtbaar is: gebruik banners, werfdoeken, deur-aan-deur bezoeken, affiches,… Promoot het project ook digitaal door een website online te zetten én digitaal te verspreiden via sociale media, digitale nieuwsbrieven,… (zet hiervoor eigen communicatiekanalen en partnermediums in).
Maak de bewoners van de wijk zelf het gezicht van de wijkrenovatie. Ga op zoek naar ambassadeurs uit de wijk (met renovatieplannen of met reeds uitgevoerde werken) en spreek verenigingen aan. Zij kunnen ondersteunen in het promoten van het traject. Vraag bewoners naar hun interesse in het wijkrenovatietraject en speel er op in bij je toekomstige communicatie.
Wie alvast gaat spieken bij de derde fase, merkt dat een publieksvoorstelling en toelichting van het traject een goede manier is om bewoners te informeren over de inhoud van de wijkrenovatie. Leg nu, in fase 2, een locatie, datum, en uur vast ter voorbereiding van deze publiekstoelichting. Hou ook alvast een digitale inschrijvingslijst bij met potentieel geïnteresseerden en aanwezigen voor de publiekstoelichting.
Prikkel en trek de aandacht met mysterieuze boodschappen. Laat bijvoorbeeld teasers & countdown klokken los op de wijkbewoners.
Plaats eye-catchers in de wijk: werfdoeken met wijkfoto’s, tijdelijke street art boodschappen,…
Schakel het lokaal bestuur en bestaande verenigingen of ambassadeurs van de wijk in bij de promotie.
Gebruik beelden en quotes van verschillende doelgroepsegmenten die de interesse wekken (net een woning gekocht, afbetaalde lening, levenslang wonen,…).
- Welke feedback krijgen we terug van de wijkbewoners op onze communicatie?
- Waarom geven ze wel of niet aan om geïnteresseerd te zijn in dit traject?
- Via welke kanalen hebben we het meeste bereik of zien we de meeste inschrijvingen binnen komen?
- Een webplatform.
- Hard copy communicatiemiddelen: banners, affiches, werfdoeken,…
- Social media.
- Digitale mailing kanalen.
Zie ook opleidingsmodules: tools